Heeft u moeite met betalen?

Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan kunt u misschien kwijtschelding krijgen. Krijgt u geen kwijtschelding en kunt u de aanslag niet betalen? Misschien kunt u dan een betalingsregeling afspreken.

Goed om te weten

  • Kunt u de belastingaanslag niet in één keer betalen? Vraag dan automatische incasso aan via de digitale belastingbalie.
  • Voor automatisch betalen betaalt u geen extra kosten.
  • Bedragen tot €125 en bedragen boven €2.500 worden in één keer afgeschreven op de vervaldatum van de aanslag. Andere bedragen kunnen in maximaal 10 termijnen worden betaald. U betaalt elke maand op de laatste werkdag hetzelfde bedrag. Het laatste deel wordt 10 maanden na de datum van de aanslag afgeschreven. Hiervoor moet u wel een automatische incasso afgeven.
  • Wilt u geen automatische incasso, maar wel in termijnen betalen? Vraag dan via de digitale belastingbalieexterne-link-icoon een betalingsregeling aan. U maakt het bedrag dan zelf in maximaal 3 termijnen over.
  • Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Mogelijk komt u in aanmerking voor kwijtschelding.
  • Heeft u zorgen over geld of betaalachterstanden? Vraag om hulp.

Kwijtschelding aanvragen

U kunt kwijtschelding aanvragen als u weinig spaargeld heeft en uw inkomen gelijk is aan of lager is dan de bijstandsnorm. Dit kan voor:

  • De vaste kosten van afvalstoffenheffing
  • Een deel van het restafval (bijvoorbeeld ledigingen en stortingen)
  • De onroerendezaakbelasting (OZB)

Aanvragen

U kunt kwijtschelding aanvragen via de digitale belastingbalie. Bij uw aanvraag moet u bewijsstukken uploaden zoals:

  • Bankafschriften van de laatste drie maanden.
  • Laatste loonstrook.
  • Bewijs van alimentatie.
  • Bewijs van huurbetaling.
  • Kentekenbewijs van uw auto.

Let op! De bankafschriften moeten helemaal zichtbaar zijn. U mag geen screenshots van uw telefoon gebruiken.

Antwoord van de gemeente

Na uw digitale aanvraag voor kwijtschelding bekijkt een extern bureau of u hiervoor in aanmerking komt. U krijgt binnen 12 weken na de aanvraag een brief met het besluit.

Vragen?

Heeft u na het lezen van de informatie op deze pagina nog vragen? Of heeft u geen DigiD waardoor digitaal aanvragen niet mogelijk is? Bel dan met het KlantContactCentrum op (0316) 279 111.