Container

Wat moet u doen als uw container kapot of kwijt is of u wilt een container aanvragen of omruilen?
Container kapot of kwijt? Een gele kaart aan uw papiercontainer? (Ondergrondse) container kapot? Bel SULO:

Goed om te weten

  • Uw restafvalcontainer is voorzien van een chip. Op het moment dat uw container door het inzamelvoertuig wordt geleegd, registreert de chip dit. Deze registratie bepaalt aan het einde van het jaar de hoogte van uw rekening: hoe vaker de container wordt geleegd, hoe hoger de rekening. U hoeft de container niet elke ophaalronde aan de straat te zetten. Het is voordeliger om te wachten tot deze echt vol zit (maximaal 60 kilo).
  • U betaalt niet per kilo, maar per keer dat u de restafval container laat legen of de trommel van de ondergrondse container opent.
  • Storing aan de ondergrondse container? Meld dit dan direct bij SULO via telefoonnummer 0800-02 00 224.
  • U betaalt niet voor het legen van de GFT-container.
  • De containers horen bij uw woning en blijven daar achter als u gaat verhuizen.
  • Maakt u gebruik van een ondergrondse container? Dan betaalt u per keer dat u de trommel van de ondergrondse container open doet. Er past maximaal 1 volle vuilniszak van 60 liter per keer in de trommel van de container. U opent de container met de afvalpas.

Papiercontainer

Een gele kaart en / of een wit kruis betekent dat uw container kapot is en dat het gevaarlijk is deze nog te legen. Het risico bestaat dat de container uit de klemmen van de afvalwagen valt. Met alle gevolgen van dien.

Wat te doen bij een gele kaart of wit kruis?

  • Bel SULO om uw container te laten omruilen: 0800-02 00 224.
  • Bij een gele kaart kan het zijn dat uw kapotte container niet meer wordt geleegd in een volgende ophaalronde.
  • Bij een wit kruis wordt uw container in ieder geval niet meer geleegd. 
  • Bij een volgende ophaalronde kan het zijn dat uw kapotte container niet meer wordt geleegd. Het papier kunt u dan gratis naar het afvalaanbiedstation brengen. Neem dan ook uw afvalpas en identiteitsbewijs mee.

Container omruilen

Container wisselen bij verhuizing

  • Bij verhuizingen is het omruilen van containers gratis. U dient dit dan wel binnen 3 maanden na de verhuizing aan te vragen.
  • Wanneer u een ander formaat container nodig heeft in verband met medisch afval is dit gratis. U dient dan wel een medische verklaring van uw arts in te leveren.
  • De container aanvragen kan via deze link: Aanvraag containerwissel bij verhuizing.

Uw papiercontainer inleveren

U heeft de papiercontainer op vrijwillige basis en kunt hem desgewenst inleveren. Als u geen papiercontainer meer wilt, dan kunt u het papierafval gratis aanbieden op het afvalaanbiedstation.

Wisselen van container naar ondergrondse container of andersom?

  • Maakt u nu gebruik van een container voor het restafval en wilt u liever gebruik maken van een ondergrondse container? Of andersom: u bent nu aangesloten op een ondergrondse container en wilt liever een enkele restafval container en/of GFT-container? Dat is helaas niet mogelijk. De gemeente wil het inzamelen van huishoudelijk afval op een uniforme en gelijke manier organiseren. Dat betekent dat in principe elk huishouden containers heeft en elke flat/ hoogbouw een ondergrondse container.
  • De enige uitzonderingen zijn de wijken de Ploen, Lombok en Droo. Hier zijn bij de bouw van de wijk al ondergrondse containers geplaatst voor het afval en dat blijft vooralsnog zo.

Aanvraag containerwissel

Vanaf 1 januari 2022 halen we het restafval 1 keer per 4 weken op. De meeste mensen bieden het afval nu ook al zo vaak aan of zelfs minder vaak. Ook in andere gemeenten zien we dat deze manier van inzamelen goed te doen is. Door uw afval goed te scheiden, houdt u nog maar weinig restafval over. Zo bespaart u ruimte in de container. 

Zit uw container toch te snel vol? 

Door de positieve ervaringen in andere gemeenten vragen we u om de eerste maanden aan te kijken hoe het gaat voordat u van maat container wisselt. Door het afval goed te scheiden houdt u nog maar weinig restafval over. Heeft u na de eerste paar maanden toch echt te veel afval, dan kunt u wisselen van maat container.

Het wisselen van de container kost € 27,50. Via dit formulier kunt u de container wisselen.

Container wisselen bij medisch afval

Sommige inwoners hebben door een medische indicatie meer restafval. Dit kan gaan om stoma-, dialyse of incontinentiemateriaal. Dit extra restafval kan ervoor zorgen dat u niet uitkomt met een inzamelfrequentie van een keer in de vier weken. De gemeente biedt u drie opties.

  • U mag uw restafvalcontainer gratis omruilen naar een grotere 240 liter container.
  • U mag gratis een extra container van 140 liter aanvragen
  • U mag gratis een extra container van 240 liter aanvragen.

Financiële tegemoetkoming

U betaalt per keer dat u de container voor restafval aan de straat zet of een inworp doet bij de ondergrondse container. Door extra medisch afval bent u duurder uit dan als u dit afval niet had. De gemeente biedt daarom een financiële tegemoetkoming die u mag aanvragen als u een medische verklaring heeft.
U krijgt een financiële tegemoetkoming op de kosten voor het aanbieden van restafval. Dit wordt jaarlijks verleend voor alle ledigingen boven het aantal van 10 of voor alle inworpen bij een ondergrondse container boven het aantal van 28.

Huishoudens met één of meerdere containers betalen dus 1 keer per jaar 10 ledigingen zelf, ongeacht of zij al dan niet een extra container hebben. Als u de ondergrondse container gebruikt, betaalt u dus alleen de eerste 28 inworpen zelf.

Om in aanmerking te komen voor de regeling, heeft u een medische verklaring nodig van u (huis)arts of apotheker. Om de medische verklaring en het formulier voor het wisselen of aanvragen van uw container te krijgen, kunt u een e-mail sturen naar: realisatieenbeheer@1stroom.nl.

Afspraak maken

U bent welkom in het gemeentehuis. Wij helpen u graag goed. Daarom werken wij alleen op afspraak.

Het gemeentehuis is dagelijks geopend en dit zijn de openingstijden:

maandag 8.00 - 12.00 uur
dinsdag 8.00 - 12.00 uur
woensdag 8.00 - 16.00 uur
donderdag 8.00 - 12.00 uur
vrijdag 8.00 - 12.00 uur

 

Hiernaast op de maandagavond, in de even weken, van 18.00 - 20.00 uur.

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag of opmerking? Vul het contactformulier in.

Bereikbaarheid via telefoon en WhatsApp

maandag t/m donderdag 8.00 - 16.00 uur
vrijdag 8.00 - 12.30 uur
   
Telefoon: (0316) 279 111
WhatsApp: (06) 11 08 17 96

Bezoekadres

Koning Willem-Alexanderplein 1
6921 ES Duiven

Postadres

Postbus 6
6920 AA Duiven

E-mailadres

gemeente@duiven.nl

Telefoonnummer 

(0316) 279 111

Blijf op de hoogte en volg ons online