Bijzondere bijstand

Bijzondere bijstand is voor noodzakelijke kosten die u zelf niet kunt betalen. Iedereen met een laag inkomen en weinig vermogen kan bijzondere bijstand aanvragen. Dus ook mensen met een minimumloon of AOW.

Wanneer kunt u bijzondere bijstand krijgen?

  • U staat ingeschreven in de gemeente Duiven.
  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U hebt een laag inkomen.
  • Uw vermogen (zoals spaargeld, dure bezittingen, een auto) is niet hoger dan het vrij te laten vermogen (vermogensgrens)
    > Op de website van de rijksoverheid kunt u altijd de actuele informatie vinden wanneer u recht hebt op bijzondere bijstand.  
  • Uw kosten zijn aantoonbaar, onvoorzien en nodig.
  • U moet de kosten maken vanwege bijzondere of dringende omstandigheden.
  • Uw kosten worden niet op een andere manier vergoed.
  • Uw aanvraag moet binnen 3 maanden zijn ingediend na de gemaakte kosten.

Kosten waarvoor u geen bijzondere bijstand kunt aanvragen

  • Schulden/boetes/schades.
  • Medische kosten zoals: bril, fysiotherapie, medicatie, vitamines, reiskosten en medische behandeling.
  • Eigen risico van uw zorgverzekering
  • Vaste lasten
  • Tandheelkundige behandelingen
  • Duurzame gebruiksgoederen (voor een lening hiervoor kunt u terecht bij de Kredietbank Nederland).

Hoe het werkt

  • U vraagt bijzondere bijstand aan met uw DigiD. Bovenaan deze pagina vindt u het aanvraagformulier.
  • Bij het doorlopen van het aanvraagformulier voegt u verschillende bewijsstukken toe.
  • Wilt u de bijzondere bijstand niet online aanvragen of heeft u geen DigiD dan kunt u bellen met het Sociaal loket op maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur via telefoonnummer (0316) 279 111 of per e-mail sociaalloket@duiven.nl

De afhandeling van uw aanvraag duurt maximaal 8 weken, vanaf het moment dat wij alle documenten hebben ontvangen. U ontvangt binnen 8 weken een brief met het besluit.

Hulp of advies bij het invullen

Wilt u hulp of advies bij het invullen van de aanvraag?

Bij het Financieel Trefpunt kan iedere inwoner binnenlopen met een vraag over financiën en administratie. U kunt hiervoor zowel in Duiven als Westervoort terecht. Heeft u vragen over bijvoorbeeld bijzondere bijstand, zorg- en ziektekosten, schuldhulpverlening of andere regelingen en weet u niet zo goed wat u er mee aan moet?
U vindt hierover alles op de website van het Financieel Trefpunt.

Meer informatie is ook te vinden op de website Bereken uw recht.

Afspraak maken

U bent welkom in het gemeentehuis. Wij helpen u graag goed. Daarom werken wij alleen op afspraak.

Het gemeentehuis is dagelijks geopend en dit zijn de openingstijden:

maandag 8.00 - 12.00 uur
dinsdag 8.00 - 12.00 uur
woensdag 8.00 - 16.00 uur
donderdag 8.00 - 12.00 uur
vrijdag 8.00 - 12.00 uur

 

Hiernaast op de maandagavond, in de even weken, van 18.00 - 20.00 uur.

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag of opmerking? Vul het contactformulier in.

Bereikbaarheid via telefoon en WhatsApp

maandag t/m donderdag 8.00 - 16.00 uur
vrijdag 8.00 - 12.30 uur
   
Telefoon: (0316) 279 111
WhatsApp: (06) 11 08 17 96

Bezoekadres

Koning Willem-Alexanderplein 1
6921 ES Duiven

Postadres

Postbus 6
6920 AA Duiven

E-mailadres

gemeente@duiven.nl

Telefoonnummer 

(0316) 279 111

Blijf op de hoogte en volg ons online