Jaarlijks cliëntervaringsonderzoek: inwoners Duiven grotendeels tevreden

11 juli 2025
Nieuws

De gemeente Duiven onderzoekt jaarlijks de ervaringen van inwoners die gebruikmaken van Wmo-voorzieningen en Jeugdhulp. Voor Wmo reageerden ruim 450 gebruikers. Bij Jeugdhulp was de respons 14,8%, iets lager dan meestal het geval is. De antwoorden laten daardoor goed zien hoe inwoners denken over hulp van de gemeente. De gemeente dankt alle deelnemers van het onderzoek voor hun eerlijke reacties.

Wmo-voorzieningen wederom positief beoordeeld  

Veel inwoners zijn (onverminderd) tevreden over de kwaliteit van de hulp, het gesprek met de gemeente en het effect van de hulpverlening. De cijfers liggen rondom de 80%. 
De gemeente ziet dat de bekendheid van de onafhankelijk cliëntondersteuning op het niveau van afgelopen jaar is gebleven. Hoewel dat altijd beter kan, is dit het beste resultaat van de afgelopen zeven jaar. De gemeente blijft daar aandacht op vestigen.

Meer inzicht in gevoel van eenzaamheid

Dit jaar zijn er nieuwe vragen gesteld over de sociale contacten van Wmo-gebruikers. Dat (deel)onderzoek is op basis van een wetenschappelijke studie volgens de eenzaamheidsschaal. Wmo-gebruikers blijken zich meer eenzaam te voelen dan landelijk gemiddeld. De gemeente vermoedde eerder al dat de eenzaamheid hoger lag dan landelijk. Door dit mee te nemen in het onderzoek, is dit inzichtelijk geworden. Inwoners hebben aangegeven waar ze eventueel hulp in willen ontvangen. Het vergroten van de sociale kring waarop iemand kan terugvallen is bijvoorbeeld veel genoemd. De gemeente gebruikt deze inzichten om met maatschappelijke partners in gesprek te gaan over mogelijke ondersteuning.

Mate van eenzaamheid ↓  Bevolkingsmonitor 2024 Wmo CEO 2025 
Niet eenzaam 57,4% 41.8% 
Eenzaam 42,6% 58.3% 
Matig eenzaam  33,5% 36% 
(Zeer) sterk eenzaam 9,1% 22.3% 

Jeugdhulp kwaliteit positief beoordeeld, daling in effect  

(Jonge) inwoners en hun ouders weten beter de weg naar Jeugdhulp (ruim 80%). Bijna 60% is tevreden over het contact met de medewerkers van de gemeente. Dit is verbeterd ten opzicht van afgelopen jaar.

De kwaliteit van de zorg, en hulpverleners, is voor het eerst sinds 2015 op alle aspecten boven de 80% (tevreden) beoordeeld. Belangrijk verschil met vorig jaar zijn de wachtlijsten. Die waren vorig jaar van invloed op de cijfers over 2023 en zijn nu minder beeldbepalend. Vorig jaar schreven we dat inwoners opmerkingen maakten over; ‘lang wachten’, ‘opnieuw contact leggen’, ‘wachtlijst bij de hulpverlener’ of ‘wisselingen van hulpverleners’. Dit jaar zien we deze opmerkingen bijna niet meer terug over de Jeugdhulp in 2024.

Wel daalt de ervaren effectiviteit van de hulpverlening, in vergelijking met vorig jaar. De gemeente kan deze daling nog niet goed verklaren. Opvallend is dat Westervoort, die grotendeels dezelfde hulpverleners inschakelt, juist een stijging laat zien.