Heeft u moeite met betalen?
Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan kunt u misschien kwijtschelding krijgen. Krijgt u geen kwijtschelding en kunt u de aanslag niet betalen? Misschien kunt u dan een betalingsregeling afspreken.
Goed om te weten
- Kunt u de belastingaanslag niet in één keer betalen? Vraag dan automatische incasso aan via de digitale belastingbalie.
- Voor automatisch betalen betaalt u geen extra kosten.
- Bedragen tot €125 en bedragen boven €2.500 worden in één keer afgeschreven op de vervaldatum van de aanslag. Andere bedragen kunnen in maximaal 10 termijnen worden betaald. U betaalt elke maand op de laatste werkdag hetzelfde bedrag. Het laatste deel wordt 10 maanden na de datum van de aanslag afgeschreven. Hiervoor moet u wel een automatische incasso afgeven.
- Blijft u moeite houden met betalen? Vraag dan via de digitale belastingbalie een betalingsregeling aan.
- Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Mogelijk komt u in aanmerking voor kwijtschelding.
- Heeft u zorgen over geld of betaalachterstanden? Vraag om hulp.
Kwijtschelding aanvragen
U kunt kwijtschelding aanvragen als u weinig spaargeld heeft en uw inkomen gelijk is aan of lager is dan de bijstandsnorm. Dit kan voor:
- De vaste kosten van afvalstoffenheffing
- Een deel van het restafval (bijvoorbeeld ledigingen en stortingen)
- De onroerendezaakbelasting (OZB)
Aanvragen
U kunt kwijtschelding aanvragen via de digitale belastingbalie. Bij uw aanvraag moet u bewijsstukken uploaden zoals:
- Bankafschriften.
- Laatste loonstrook.
- Gegevens over heffingskorting van de Belastingdienst.
- Bewijs van alimentatie.
- Bewijs van huurbetaling.
- Kentekenbewijs van uw auto.
Let op! De bankafschriften moeten helemaal zichtbaar zijn. U mag geen screenshots van uw telefoon gebruiken.
Antwoord van de gemeente
Na uw digitale aanvraag voor kwijtschelding bekijkt een extern bureau of u hiervoor in aanmerking komt. U krijgt daarna een brief met het besluit.
Vragen?
Heeft u na het lezen van de informatie op deze pagina nog vragen? Of heeft u geen DigiD waardoor digitaal aanvragen niet mogelijk is? Bel dan met het KlantContactCentrum op (0316) 279 111.