FAQ Gemeentelijke Opvang Oekraïne Welleveldsestraat Duiven

Wat is de aanleiding voor de Gemeentelijke Opvang Oekraïne?

Door de vreselijke oorlog hebben Oekraïners nog steeds dringend hulp nodig. Velen van hen zoeken een veilig onderkomen. Ook in de gemeente Duiven helpen we deze mensen.

Waarom mensen uit andere landen opvangen, terwijl wij niet eens genoeg woningen hebben voor mensen uit gemeente Duiven die een huis zoeken? 

De gemeente Duiven voelt zich verantwoordelijk voor het bouwen van woningen én om een bijdrage te leveren aan het landelijke tekort aan opvangplekken voor (asiel en) mensen uit Oekraïne. Daarom heeft het college afgesproken door te pakken op woningbouw én om te zien naar elkaar. Het één gaat niet ten koste van het ander. Om Oekraïense mensen op te vangen gebruiken wij locaties die toch al leegstaan.

Ik heb geen brief gehad?

De gemeente heeft ongeveer 420 adressen van omwonenden aangeschreven. Wij betreuren dat niet iedereen de brief ontvangen heeft. Ook hebben wij begrepen dat we meer adressen hadden moeten aanschrijven. Onze excuses hiervoor. De volgende brief sturen wij per post en naar een groter gebied, ook ten zuiden van de spoorlijn.

Veelgestelde vragen

Wat heeft het college van burgemeester en wethouders (B&W) op 16 september 2025 besloten?
  1. De Welleveldsestraat 2 en omliggende gronden zijn aangewezen als locatie voor het opvangen dan wel huisvesten van 160-180 Oekraïners.
  2. De bestuurlijke voorkeursvariant is oplossingsrichting C: wonen voor huishoudens met een kortere looptijd (minimaal 3 tot 5 jaar). De huisvesting voldoet aan de eisen voor tijdelijke sociale woningbouw uit de Product Markt Combinatie. Er zijn ongeveer 45-50 verplaatsbare woningen nodig.
  3. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de tijdelijke omgevingsvergunning wordt zo snel mogelijk overgegaan tot het bouwrijp maken van de locatie, het plaatsen van de noodopvang/-woningen alsmede het woonrijp maken.
  4. De bestaande opvanglocaties aan de Goudenregenstraat en de Schoolstraat dienen uiterlijk op respectievelijk 1 maart 2026 en 1 april 2026 ten behoeve van de voorbereidingen op de (sociale) woningbouwplannen te worden opgeleverd.
Kan ik nog invloed uitoefenen op dit besluit?

Nee, de vragen of er vluchtelingenopvang moet komen en waar staan niet ter discussie en zijn zo doende ook niet meegenomen in de inwonersraadpleging ‘’Samen leven met vluchtelingen’’ van najaar 2024. Dit zijn autonome bevoegdheden van het college dan wel de gemeenteraad, die niet voor een andere participatievorm dan informeren in aanmerking komen. Als gemeente hebben we een Rijkstaakstelling en het college is bevoegd deze tot 10 jaar naar eigen inzicht in te vullen.

Over de vraag hoe hebben we in de inwonersraadpleging stellingen aan onze inwoners voorgelegd. De drie prioriteiten die hieruit volgden zijn: 1) Dat vluchtelingen de Nederlandse taal en cultuur leren. 2) Dat vluchtelingen werken of een opleiding volgen om aan werk te komen. 3) Dat iedereen zich in en rond een opvanglocatie veilig voelt.

Als er vanuit omwonenden tijdens de bewonersavonden in september en oktober of een ander moment andere aandachtpunten naar voren worden gebracht wordt hiernaar gekeken.

Voor het plaatsen van de verplaatsbare woningen is een tijdelijke omgevingsvergunning nodig. Het college van B&W is het bevoegd gezag tot het verlenen van deze vergunning met buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA), nadat er een (positief) bindend advies door de gemeenteraad is afgegeven. Zodra de aanvraag omgevingsvergunning gereed is wordt de gemeenteraad om een dergelijke advies gevraagd. De verleende tijdelijke omgevingsvergunning staat open voor bezwaar en beroep.

Wat is die Rijkstaakstelling?

In totaal kunnen wij in de gemeente Duiven na opening van de vervangende locatie ongeveer 180 Oekraïense mensen blijven opvangen. Hiermee voldoen wij aan het aantal mensen (161) dat onze gemeente per 1 juli 2025 gevraagd is op te vangen (ook wel 'taakstelling' genoemd). Tot 1 juli was deze taakstelling vanaf 1 januari 2025 iets hoger namelijk 182 opvangplekken.

Komt er een AZC (Asielzoekerscentrum)?

Nee op de Welleveldsestraat komt geen AZC. Onze gehaalde taakstelling in het kader van de Spreidingswet blijven we elders in de gemeente realiseren. Als Duiven zetten we in op de opvang van nareizigers (binnen de A12-zone).

Komt er een DSL (Doorstroomlocatie voor Statushouders)?

Nee op de Welleveldsestraat komt geen DSL. De gemeente onderzoekt momenteel wel de haalbaarheid en noodzaak van een DSL.

Komt er een daklozenopvang?

Nee, op de Welleveldsestraat komt geen daklozenopvang.

Waarom is voor de Welleveldsestraat 2 als opvanglocatie gekozen?

Bij de locatiekeuze zijn de locatieonderzoeken naar het AZC+ (2022) en naar flexwonen (2023) in overweging genomen. Ook is in eind 2024 en medio 2025 een uitvraag gedaan voor locaties vluchtelingenopvang, helaas zonder nieuwe leads. Locaties die al wel bekend waren vielen af omdat deze ver buiten het centrum lagen of doordat geen overeenstemming met de vastgoedeigenaar bereikt kon worden. Dit heeft tot gevolg dat de keus zeer beperkt was. Echter, deze locatie komt sinds 2003 als verstedelijkingslocatie voor in formele raadsstukken zoals de visie wonen en werken en de omgevingsvisie. Het is een zogenaamde inbreidingslocatie waar de gemeente binnen 5-10 jaar over wil gaan tot permanente woningbouw. De gemeente acht het dan ook verdedigbaar dat in de tussentijd een andere maatschappelijk bestemming aan het gebied wordt gegeven, namelijk het opvangen van Oekraïense oorlogsvluchtelingen die al in Duiven verblijven. De opvang vindt plaats in tijdelijke en verplaatsbare woningen. De haalbaarheidsonderzoeken wijzen uit dat hier geen onoverkomelijke belemmeringen voor zijn. Er komt geen AZC en/of DSL. 

Waarom kunnen jullie geen tijdelijke woningen bouwen voor eigen inwoners, maar wel voor de opvang van Oekraïners?

Dit heeft te maken met de financiering vanuit het Rijk. Op basis van de Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne kunnen gemeente alle exploitatiekosten bij het Rijk verhalen. Een vergelijkbare Rijksregeling dekt de voor kosten bouw- en woonrijp maken. Daarnaast zijn er binnen dit segment wel partijen die verplaatsbare woningen voor 5 jaar willen plaatsten en verhuren. In de tijdelijke woningen worden meerdere ontheemden per slaapkamer gehuisvest.

Kost zo'n verbouwing om er mensen te laten wonen niet veel geld?

Het terrein geschikt maken voor bewoning door een grote groep kost inderdaad geld. Hiervoor krijgt onze gemeente geld van de Rijksoverheid.

Waarom niet de Oekraïners in de schoollocaties laten en woningen voor eigen woningzoekenden aan de Welleveldsestraat realiseren?

Voor de schoollocaties zijn de plannen al in een vergevorderd stadium en zijn er contractuele afspraken met ontwikkelaars. Verder uitstellen is derhalve niet mogelijk. Daarnaast heeft de gemeente nog geen concrete plannen voor de Welleveldsestraat behalve dat de toekomstige bestemming voor woningbouw is.

Waarom worden we nu pas geïnformeerd?

Voor 16 september 2025 was het nog niet zeker dat deze ontwikkeling in gang gezet zou worden. Vanuit het Rijk moest er eerst duidelijkheid komen over de taakstelling en de financiële kaders.

Waarom de haast?

De 80 bewoners van de opvang aan de Goudenregenstraat moeten eind februari 2026 de opvang uit in verband met de ontwikkeling van (sociale) woningbouw. De 82 bewoners van de Schoolstraat moeten eind maart 2026 de opvang uit om dezelfde reden. Ook de opvang aan Den Oldenhoek loopt in 2026 af.

Wie komen er te wonen?

Dit zijn mensen uit Oekraïne die we nu al op andere locaties opvangen. De verhouding vrouw, kind, man is 48%, 28% en 24%. De kinderen gaan naar school en veel volwassenen hebben werk. Er komen dus geen asielzoekers, statushouders en/of daklozen te wonen.

Komen er ook regulier woningzoekenden te wonen?

Het huidige plan beperkt zich tot Oekraïneopvang waardoor er ruimte ontstaan aan de Goudenregenstraat en Schoolstraat voor regulier woningzoekenden. Zie voor meer informatie over deze woningbouwplannen www.duiven.nl/projecten-in-duiven

Wat gebeurt er met de woningen na vijf jaar? Komen er dan asielzoekers in?

De locatie is bestemd voor reguliere woningbouw en dus niet voor een AZC of DSL. Na die vijf jaar willen we onze permanente verstedelijkingsambitie in de spoorzone vormgeven. De woningen zijn daarom verplaatsbaar, binnen Duiven, elders in Nederland,  naar Oekraïne, of gaan terug naar de leverancier.

Oekraïne is een groot land en niet overal wordt gevochten, waarom worden mensen niet daar opgevangen?

Dat is een vraag voor de Rijksoverheid. Wij hebben als gemeente te maken met de opdracht die het Rijk ons geeft (taakstelling). 

Wat zijn de toekomstige permanente woningbouwplannen voor de Welleveldsestraat 2?

De procedure moet nog worden opgestart. Dit houdt in dat er nagedacht wordt over wat we gaan permanent bouwen, wie er gaat bouwen en hoe het eruit gaat zien. Op dit moment kunnen wij hier nog niets over zeggen. Zodra duidelijk is hoe de tijdelijke verplaatsbare woningen er uit komen te zien volgt een vervolgbijeenkomst (op de inloopbijeenkomst van 25 september) voor omwonenden.

Geeft zo'n opvanglocatie midden in een woonwijk geen overlast of onveilige situaties?

In onze gemeente hebben wij meerdere opvanglocaties waar we goede ervaringen hebben opgedaan. Er zijn daar de afgelopen jaren geen meldingen van overlast of onveilige situaties geweest. Op en rondom de locatie gelden huisregels. De eerste maanden komt er 24/7 beveiliging. Camerabewaking kan daar onderdeel van uitmaken.

Is het huisvesten van oorlogsvluchtelingen naast een spoorlijn wel een slim idee?

De Oekraïense bewoners van de huidige opvanglocaties die naar deze plek verhuizen hebben veel moeite gedaan om in Nederland een veilig heenkomen te vinden. Van suïcide is in de Duivense praktijk niets gebleken. De tijdelijke woningen moeten voldoen aan een binnenniveau van 43 dB. Rolluiken kunnen bijdragen aan het behalen van die wettelijke eis. De ontheemden gaan er voor wat betreft privacy ten opzichte van de huidige opvang erg op vooruit en dit levert ook rust op.

Is het stedenbouwkundig schetsontwerp definitief?

Het plan moet nog geoptimaliseerd worden naar aanleiding van het vooroverleg over de omgevingsvergunning. De blokken zijn parallel met het spoor geplaats zodat achter de blokken een geluidarm gebied ontstaat. De afstand wordt bepaald door een externe veiligheidscontour. In principe worden de blokken twee, maximaal drie, bouwlagen hoog. Er komt ook aandacht voor een passende groene afscheiding. De bestaande opstal wordt gesloopt.

Is er ook aandacht voor de verkeersveiligheid?

De zorgen om de verkeersveiligheid neemt de gemeente serieus. We zorgen voor een verkeersveilige aansluiting op de Visserlaan. Er zijn nu twee inritten gepland, de bestaande tegenover de ingang van de wijk en een nieuwe via het terrein van het verenigingsgebouw. Parkeren is voldoende in het stedenbouwkundig schetsontwerp meegenomen. Bij de andere opvanglocaties in Duiven heeft gemiddeld 10% van de Oekraïners auto. Indien in de bestaande wijk geparkeerd wordt neemt de gemeente aanvullende maatregelen.

Hoe zit het met beschermde diersoorten als de steenmarter en vleermuizen?

In het gebied zijn deze beschermde soorten waargenomen. Uit het aanvullend ecologisch onderzoek blijkt echter dat er geen verblijfs- en broedplaatsen in het plangebied aanwezig zijn. Dientengevolge is er vanuit ecologie geen belemmering voor de ontwikkeling.

Is er al wat te zeggen over bouwoverlast (geluid, stof, verkeer) en vuilnisophaal?

Zodra hier meer over bekend is communiceert de gemeente dit.We zorgen ervoor dat dit op een juiste en veilige manier gebeurd.

Hoelang mogen Oekraïners in Nederland blijven?

Oekraïners vallen onder de EU-richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB). Dit geeft hen recht op verblijf, opvang, medische zorg en toegang tot de arbeidsmarkt. In principe loopt deze bescherming in de EU tot maart 2027 (de financiering loop tot 4 maart 2028). Het Rijk bereidt langeretermijnbeleid voor met een verblijfsvergunning tot 4 maart 2031.

Hebben Oekraïners recht op leefgeld?

Ja, Oekraïners die verblijven in gemeentelijke opvanglocaties ontvangen leefgeld voor voeding, kleding en persoonlijke uitgaven. Het bedrag hangt af van de situatie (bijvoorbeeld of maaltijden worden verstrekt). Wanneer zij betaald werk gaan doen, stopt het leefgeld en moeten zij ook een eigen bijdrage voor warmte, water en elektra betalen.

Mogen Oekraïners in Nederland werken?

Ja, Oekraïners mogen zonder tewerkstellingsvergunning werken. De werkgever moet dit wel melden bij het UWV.

Hebben Oekraïners recht op onderwijs?

Kinderen van 5 tot 18 jaar hebben recht op onderwijs en worden meestal ingeschreven in het reguliere onderwijs of in speciale nieuwkomersklassen.

Hoe zit het met medische zorg?

Oekraïners hebben recht op noodzakelijke medische zorg. Kosten worden meestal vergoed via de Regeling Medische Zorg Ontheemden (RMO). Oekraïners hoeven zelf geen Nederlandse zorgverzekering af te sluiten.

Welke opvanglocaties zijn er nu?
  1. Boomgaard (Rijksweg): 24 opvangplekken tussen 9 mei 2022 – februari 2026
  2. Groene Ring Noord (Schoolstraat): 58 opvangplekken tussen 27 december 2022 – maart 2026
  3. Den Oldenhoek: 16 opvangplekken tussen 2 augustus 2023 – maart 2026
  4. Wereldwijzer (Goudenregenstraat): 80 opvangplekken tussen 6 mei 2024 – februari 2026
  5. Helstraat: 14 opvangplekken tussen 10 juni 2024 – nader te bepalen
Hoe blijf ik op de hoogte van onder andere de procedure omgevingsvergunning?

U kunt zich opgeven voor een digitale nieuwsbrief. Dit kan via oekraine@1stroom.nl.

Waar kan ik met mijn vragen terecht?

Mail uw vragen naar oekraine@1stroom.nl of bel tijdens werkuren naar: 088 - 695 30 00. We doen ons best om ze zo snel mogelijk te beantwoorden.

Kan ik helpen?

Uw hulp wordt gewaardeerd. Laat het weten via oekraine@1Stroom.nl. Aangedragen ideeën als een meet and greet ondersteunen wij van harte.

Aanmelden voor nieuwsbrief

Wilt u (periodiek) persoonlijk informatie krijgen over de opvanglocatie aan de Welleveldsestraat? Geef dan uw emailadres door via oekraine@1stroom.nl of bel tijdens werkuren naar: 088 - 695 30 00.