Wmo melding

U heeft een Wmo melding gemaakt. Wat nu?

1. Uw melding staat in de wacht

Wij hebben uw hulpvraag ontvangen. Door drukte is er een wachttijd. Uw hulpvraag pakken wij zo snel mogelijk op. Als wij uw hulpvraag gaan onderzoeken, nemen wij contact met u op. 

Let op: het melden van een hulpvraag is geen officiële aanvraag. 

2. U kunt het gesprek voorbereiden met een persoonlijk plan

Het is een mogelijkheid (maar geen verplichting) om het gesprek voor te bereiden met een persoonlijk plan. Hierin kunt u uw situatie in beeld brengen. Voorbeelden kunt u online vinden. Het persoonlijk plan moet binnen 7 dagen nadat u deze brief ontvangt bij ons binnen zijn. U kunt deze mailen naar sociaalloket@1stroom.nl

3. Wij starten het onderzoek met een gesprek.

De plaats van het gesprek hangt af van uw melding. Dit kan bij u thuis, op het gemeentehuis of per telefoon. 

Vindt u het fijn als iemand u helpt bij dit gesprek? Dat mag. Dit kan een onafhankelijke cliëntondersteuner zijn. Dit is iemand die opkomt voor wat voor u belangrijk is en heeft kennis van zaken. 

U kunt deze ondersteuning vragen bij:

4. Wij onderzoeken samen uw hulpvraag

We bespreken waar u tegenaan loopt en welke mogelijke oplossingen er zijn. 

We nemen hier in mee wat u zelf kunt en wat uw omgeving voor u kan betekenen.

Ook kijken we of er regelingen of voorzieningen zijn die voor iedereen vrij toegankelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een boodschappendienst of de Plusbus. Na het onderzoek bepalen wij of er (extra) zorg nodig is. 

5. Hoe wilt u de zorg ontvangen?

Wanneer er zorg nodig is uit de Wmo, bespreken we in welke vorm u de ondersteuning wilt ontvangen. Er zijn 2 mogelijkheden:

Optie 1: Wij doen het regelwerk en bespreken met u welke aanbieder deze zorg kan leveren. Dit noemen wij zorg in natura.

Optie 2: U krijgt geld om zelf de zorg in te kopen. Dit kan alleen wanneer u aan de voorwaarden voldoet. Dit noemen wij persoonsgebonden budget.

6. U ontvangt de uitkomst van het onderzoek 

U krijgt deze binnen 6 weken thuisgestuurd. Soms duurt dat wat langer, bijvoorbeeld als we medisch onderzoek nodig hebben. Dit bespreken wij dan met u.

7. U kunt een aanvraag indienen

Uit ons onderzoek komt een advies. Hierna kunt u een aanvraag inleveren. U krijgt daarvoor de juiste formulieren. 

8. U ontvangt een beslissing op uw aanvraag 

Na ontvangst van uw aanvraag krijgt u binnen 2 weken een beslissing thuisgestuurd. Hierin staat of de zorg is toegewezen, hoe u deze krijgt en wat de vervolgstappen zijn. Bent u het niet eens? Dan kunt u bezwaar maken.