Variantenstudie verkeersoplossingen

De gemeente heeft drie grote woningbouwlocaties op het oog van elk ongeveer 300 woningen. Het gaat om Plakse Weide, Ploen Noord en de Biezenkampen. Daarnaast komen er extra woningen bij op bestaande plekken in de gemeente. Verder hebben we te maken met uitbreiding van bedrijventerreinen. En met de invloed van het doortrekken van de A15 en het verbreden van de A12.

Meer verkeer

Deze ontwikkelingen zorgen voor een ander verkeersbeeld én meer verkeer. Daarom hebben we in 2022 een netwerkanalyse laten uitvoeren. Zo blijkt dat op drie plekken een probleem ontstaat op de drukste momenten. Het gaat om de kruispunten Vergertlaan-Rijksweg, Vergertlaan-Schapenweide en Rijksweg-Westsingel. De gemeente wil ook in de toekomst een goede en veilige doorstroming van het verkeer op deze kruispunten. Daarom hebben we in 2023 en 2024 verschillende oplossingsvarianten onderzocht samen met onderzoeksbureau Royal HaskoningDHV. Dit noemen we de variantenstudie verkeersoplossingen.

Planning

  • In november 2023 startten wij met de variantenstudie verkeer.
  • Op donderdag 11 januari 2024 zijn tijdens een eerste informatieavond de verkeersvarianten die wij gaan onderzoeken gepresenteerd. Ook bespraken wij de beoordeling. Een aantal opmerkingen en ideeën tijdens deze avond hebben geleid tot een verandering in de manier van beoordelen. 
  • Tijdens de inloopavond op donderdag 11 april hebben wij de tussenresultaten van het onderzoek gepresenteerd. Tijdens de avond konden inwoners de verschillende varianten met hun beoordeling bekijken en vragen stellen. Daarmee was de studie klaar. 

Vervolg in 2025

Begin 2025 kiest het bestuur van de gemeente per knelpunt een voorkeursvariant. Een variant waarvan zij vinden dat deze de voorkeur zou moeten krijgen als oplossing. De gemeenteraad beslist tijdens het behandelen van de nieuwe Mobiliteitsvisie Duiven 2040 of zij het eens zijn met die voorkeuren. Bij akkoord nemen wij de voorkeuren op in de nieuwe Mobiliteitsvisie Duiven 2040.

Toetsingskader vastgesteld

Op 24 februari 2024 heeft het college van B&W het toetsingskader voor het toetsen van de verschillende varianten vastgesteld. De variantenstudie naar verschillende oplossingen valt of staat met een helder en duidelijk toetsingskader. Op die manier voorkomen wij een discussie achteraf en ontstaat er een overzichtelijke manier van toetsen. Het onderzoeksbureau Royal Haskoning DHV heeft het toetsingskader samen met de gemeente opgesteld. Daarna heeft men het concept toetsingskader toegelicht aan geïnteresseerde bewoners en belanghebbenden. De inbreng van bewoners leidde ertoe dat er drie sub-criteria toegevoegd werden aan het definitieve toetsingskader. Dit zijn:

  • De mate waarin de variant doorgaand verkeer door het centrum kan voorkomen;
  • De mate waarin de variant het verkeer bij incidenten op het wegennet rondom Duiven nog kan afwikkelen.
  • De mate waarin de kruispuntvorm van de variant in lijn ligt met de vormgeving van kruispunten in de omgeving (voorrangssituatie voor fietsers). 

Meer informatie
Wilt u meer informatie over het project of over het eindrapport? U kunt een mail sturen naar projecten@1stroom.nl. 

Veel gestelde vragen en antwoorden

Wat is de Variantenstudie verkeersoplossingen?
De gemeente wil graag dat er meer woningen gebouwd worden in Duiven. Meer woningen betekent meer verkeer. Daarom hebben we samen met onderzoeksbureau SWECO onderzoek gedaan naar hoe de verkeersstromen er in de toekomst uitzien. Dit is de netwerkanalyse verkeer. Het eindrapport is beschikbaar en op te vragen door een mail te sturen naar woningbouw@duiven.nl. Uit die analyse blijkt dat er op drie kruispunten een probleem ontstaat met de doorstroming van het verkeer. Dit is ook een risico voor de verkeersveiligheid. Daarom gaan we onderzoeken welke varianten er allemaal mogelijk zijn om die knelpunten op te lossen. Dit onderzoek noemen we de Variantenstudie verkeersoplossingen. Onderzoeksbureau Royal HaskoningDHV helpt ons hierbij.
Waaraan worden de verschillende varianten getoetst?
Om de varianten allemaal op dezelfde manier te kunnen toetsen, is er een toetsingskader opgesteld. Dit toetsingskader bevat een aantal onderwerpen waar elke variant een score voor krijgt. Bijvoorbeeld verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid. We kijken niet alleen maar naar verkeer, maar ook naar inpassing in de omgeving, de milieu effecten en de kosten. Daarnaast is het belangrijk dat er ook draagvlak is in de samenleving voor de uiteindelijke voorkeursvariant
Waarom worden er niet meer varianten bekeken per kruispunt?
Tijdens de netwerkanalyse verkeer is al gekeken naar allerlei mogelijkheden om het knelpunt (qua verkeersdoorstroming) op te lossen. Daarbij is al duidelijk geworden dat sommige varianten het knelpunt niet, of niet voldoende oplossen. Het heeft daarom geen zin om die varianten alsnog mee te nemen in verder onderzoek. 
Worden inwoners betrokken bij het onderzoek?
Voor de variantenstudie verkeersoplossingen is voor het participatieniveau informeren en raadplegen gekozen. Dit betekent dat we inwoners zo goed als mogelijk informeren over de voortgang. En dat we inwoners op sommige momenten vragen om een reactie en inbreng. Tijdens de bijeenkomst op 11 januari hebben wij de aanwezige geinteresseerden gevraagd om inbreng op het toetsingskader.
Wat wordt er met de inbreng van inwoners gedaan?
De gemeente bestudeert zorgvuldig alle opmerkingen, ideeën en aandachtspunten van inwoners. De gemeente bepaalt of er met een opmerking, idee of aandachtspunt ook iets gedaan wordt.
Wat doen we met de uitkomsten van de variantenstudie?
Het resultaat van de variantenstudie naar verkeersoplossingen is een voorkeursvariant per knelpunt. Dit is de variant die in principe de voorkeur heeft, als we alle onderdelen tegen elkaar afwegen. De resultaten van de studie worden gedeeld tijdens de bijeenkomst in april. Uiteindelijk delen we de resultaten met de gemeenteraad. Zij maken uiteindelijk de keuze welke variant gerealiseerd gaat worden.
Wanneer kiest de gemeenteraad een variant?
De gemeenteraad legt hun keuze vast tijdens het vaststellen van de nieuwe Mobiliteitsvisie Duiven 2040. Dit is naar verwachting eind 2024.