Important message

In verband met de maatregelen rondom het coronavirus gelden voorlopig aangepaste openingstijden voor de balie in het gemeentehuis:
Het gemeentehuis is dagelijks geopend van 8.00 - 12.00 uur. En op maandagavond in de even weken van 18.00 – 20.00 uur.
Voor telefonie en sociale media zijn we geopend van ma - do van 8.00 – 16.00 uur en vrij van 8.00 – 12.30 uur.

Schulden voorkomen (Wet gemeentelijke schuldhulpverlening)

22 februari 2021
Sinds 1 januari 2021 staat er in de wet een taak voor gemeenten om schulden op tijd te signaleren. Woningverhuurorganisaties, zorgverzekeraars en energie- en waterleveranciers zijn vanaf 1 januari verplicht om betalingsachterstanden aan ons door te geven. Het doel hiervan is om op tijd financiële problemen in kaart te brengen zodat we inwoners kunnen helpen om grote schulden te voorkomen.

Hulp en advies

Als wij een melding van betalingsachterstanden ontvangen, sturen wij een brief om hulp aan te bieden. U besluit zelf of u van onze hulp gebruikmaakt. Wilt u hulp bij uw financiële situatie en met ons in gesprek gaan? Dan kijkt een medewerker van het Sociaal Loket samen met u naar uw situatie. Dit is gratis en vrijblijvend.

Financiële problemen gaan nooit vanzelf weg. Ze kunnen juist groter worden. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk naar een oplossing te zoeken. Wij helpen u graag om uw financiën weer op orde te krijgen. Zodat u zonder (geld-)zorgen weer een goed overzicht over uw inkomsten & uitgaven heeft. En houdt. Als het nodig is helpen we bij het maken van betalingsregelingen.

Zo voorkomen we hopelijk grote schulden en lange schuldhulpverleningstrajecten.

Geen nieuwe werkwijze

Wij vinden het belangrijk om inwoners te helpen bij betalingsproblemen. Het liefst doen we dat in een vroeg stadium. Via het project Vroeg Eropaf doen we dat ook al (lees meer over Vroeg Eropaf via https://www.duiven.nl/vroeg-eropaf). 

Nu deze wet geldt, is dit dus een extra mogelijkheid voor ons als gemeente om inwoners met een betalingsachterstand in de huur, energierekening, waterrekening of zorgverzekering

  • te kunnen bereiken
  • en hulp aan te bieden.

Alleen door op tijd in actie te komen, kunnen grotere problemen worden voorkomen.

Meer informatie

Wilt u meer informatie hierover? Neem dan contact op met het Sociaal Loket: (0316)  279 11 11. Of stuur een mail naar sociaalloket@duiven.nl.