Important message

In verband met de maatregelen rondom het coronavirus gelden voorlopig aangepaste openingstijden voor de balie in het gemeentehuis:
Het gemeentehuis is dagelijks geopend van 8.00 - 12.00 uur. En op maandagavond in de even weken van 18.00 – 20.00 uur.
Voor telefonie en sociale media zijn we geopend van ma - do van 8.00 – 16.00 uur en vrij van 8.00 – 12.30 uur.

Informatie rondom zorg, welzijn en financiën

Zorg en Welzijn

Voor vragen over zorg en welzijn kunt u terecht bij het Sociaal Loket van de gemeente. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8.30 - 12.30 uur via telefoonnummer: (0316) -  279 111.

Maak ook gebruik van de “Wehelpen” app. De app is gemaakt om hulpvragen in deze tijden van corona te bundelen.  Denk hierbij aan:

  • Ouderen die iemand zoeken voor een boodschapje, de hond uitlaten, een maaltijd koken of gewoonweg al wandelend een praatje (op 1,5 m afstand!).
  • Maar ook gezinnen met kinderen, die moeite hebben met het begeleiden bij bijvoorbeeld huiswerk.
  • Mensen die willen helpen geven dit daar ook aan. Het brengt vraag en aanbod dan mooi bij elkaar.

Komt u er zelf niet uit?

We denken graag met u mee als u niet weet waar de vraag thuishoort.
Wacht a.u.b. niet te lang, maar trek meteen aan de bel! Bij het Sociaal Loket, Mikado of maatschappelijk werk.

Voor meer informatie over welzijnswerk kunt u bellen met Mikado: (0316) -250 700 (tussen 8.30 uur en 12.30 uur).

Vragen over de WeHelpen app? Neem dan contact op met Bart Hoesté via 06 - 107 22 666. In deze tijd 7 dagen per week bereikbaar van 10.00 tot 14.00.

Voor  een luisterend oor, ondersteuning en advies kunt u contact opnemen met  Maatschappelijk werk: 0900 - 8433. Dan wordt er zo spoedig mogelijk contact opgenomen.

Financiële zorgen door Coronacrisis

Voor veel huishoudens heeft de coronacrisis financiële gevolgen. Het coronavirus leidt voor mensen soms ook tot extra financiële onzekerheid. Of voor minder inkomsten, bijvoorbeeld door het verliezen van een baan of doordat inkomsten uit het eigen bedrijf teruglopen.

Gratis advies en ondersteuning

Veel mensen schamen zich als ze niet aan hun betalingsverplichting kunnen voldoen. En een betalingsachterstand hebben. Wat vaak voorkomt is dat mensen niet weten waar ze moeten beginnen en het overzicht kwijt zijn. En daardoor juist geen actie ondernemen.

Het beste advies is: wacht niet langer en trek aan de bel voor hulp. Want financiële problemen gaan nooit vanzelf weg. Ze kunnen juist groter worden. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk naar een oplossing te zoeken. Er zijn organisaties die u graag helpen en adviseren:

Een medewerker van het Sociaal Loket van de gemeente.

Deskundigen van het Financieel Trefpunt Duiven en Westervoort.

Er is iedere week een spreekuur in Duiven en in Westervoort (gratis). Kom zonder afspraak gerust langs:

  • Iedere woensdag van 13.30-15.30, Huis van Droo (Fuutstraat 50 Duiven)
  • Iedere donderdag van 13.30-15.30, oude schoolgebouw De Flierefluiter (Vrouwenslag 61 Westervoort)

De deskundigen helpen u bijvoorbeeld bij het aanvragen van toeslagen, formulieren invullen en uw administratie ordenen. Kortom, alle vragen over financiën.
Meer informatie? Neem contact op met Bianca Kemperman: 06-10546032.
Een specifieke vraag voor de sociaal raadslieden? Neem dan contact op Patrick Visser: 06-20293849.

Wat kun je zelf doen?

  1. Wacht niet af. Vraag zo snel mogelijk om uitstel van betaling of een betalingsregeling als u een rekening nu niet kunt betalen.
  2. Houd overzicht over geldzaken, juist nu. Tip: maak een begroting, om zo de uitgaven en inkomsten in balans te houden of te krijgen. Meer informatie vindt u bijvoorbeeld op www.nibud.nl.
  3. Vraag hulp als u er zelf niet uitkomt. Zo snel mogelijk, want voorkomen is beter dan genezen.
    En goed om te weten: Het Sociaal Loket en het Financieel Trefpunt kunnen u ook helpen met stap 1 en 2.

Zet vandaag nog de eerste stap naar een oplossing.

Handige websites

Wat kun je doen om een ander te helpen?

Maak het onderwerp bespreekbaar. En wijs mensen op de organisaties die kunnen helpen. Geef ze dat positieve zetje in de rug om advies te vragen. 

*Voor ondernemers die in geldproblemen zijn komen door de coronacrisis, is er een pakket steunmaatregelen vanuit de overheid. Zie: informatie-voor-ondernemers

Hulp Mantelzorg

Hulp bij Mantelzorg nodig? De Zorgladder Mantelzorg biedt ondersteuning.

De zorgladder biedt een oplossing voor mantelzorgers die het door het wegvallen van de thuiszorg, dagbesteding en andere vormen van ondersteuning, niet meer redden. 

De Zorgladder Mantelzorg bestaat uit 5 stappen. Per stap geeft de zorgladder aan voor welke hulp u in aanmerking kunt komen als u het niet meer redt. En wie u kunt aanspreken voor de hulp. 

Wilt u weten voor welke hulp bij de mantelzorg u in aanmerking komt? Ga naar de Zorgladder Mantelzorg.