Landschap met water en bomen

Gemeente Duiven zet in op flexwoningen

27 oktober 2022
Nieuws

Flexwoningen voor starters, spoedzoekers en statushouders. Daarop wordt ingezet door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven. Daarnaast gaat het college de haalbaarheid van kleinschalige asielopvang onderzoeken. Die voorlopige conclusie verbindt het college aan een uitgevoerd onderzoek.

Onderzoek

Aanleiding voor het onderzoek was de vraag of en hoe de gemeente kan bijdragen aan het ontlasten van de asielketen in combinatie met tijdelijke woningen voor bestaande inwoners.

Het college ziet in de resultaten van het onderzoek aanleiding om een nieuwe koers in te zetten.
Dit mede om een oplossing te bieden voor het tekort aan sociale huurwoningen. “We willen perspectief bieden aan de verschillende doelgroepen”, aldus wethouder Dominique van Dam. “Daarbij gaat het bijvoorbeeld om lokale woningzoekenden, zoals starters en spoedzoekers. Daarnaast hebben we een verantwoordelijkheid voor statushouders en asielzoekers. Het onderzoek laat zien dat de combinatie van een tijdelijk AZC en flexwoningen op één locatie is lastiger dan we dachten. Vandaar de nieuwe koers.”

Openheid en transparantie

“Het college staat voor een openheid en transparantie. We hebben daarom nog geen definitief besluit genomen.”, aldus wethouder Van Dam.  Het college spreekt daarom van een voorgenomen besluit. Het college maakt het onderzoeksrapport vandaag openbaar en is van plan om eind volgende maand het volgende te besluiten:

  1. De huisvesting van asielzoekers en andere doelgroepen te ontkoppelen.
  2. De al bestaande asielopvang (van nareizigers) in de hotels tijdelijk te blijven faciliteren.
  3. In te zetten op realisatie van flexwoningen (op gemeentegrond) voor zowel ‘lokale spoedzoekers’, starters als statushouders.
  4. De haalbaarheid van een kleinschalige asielopvang te onderzoeken.

Thema-avond op 15 november

Het college praat de gemeenteraad tijdens de thema-avond van 15 november 2022 bij over het voorgenomen besluit. Ook is de avond via een livestream op www.duiven.nl te volgen. Mocht u live aanwezig willen zijn, dan verzoeken wij u zich uiterlijk 14 november 2022 (12:00 uur) aan te melden via griffie@duiven.nl. Hetgeen tijdens de thema-avond wordt besproken betrekt het college bij de definitieve besluitvorming.

Afspraak maken

U bent welkom in het gemeentehuis. Wij helpen u graag goed. Daarom werken wij alleen op afspraak.

Het gemeentehuis is dagelijks geopend en dit zijn de openingstijden:

maandag 8.00 - 12.00 uur
dinsdag 8.00 - 12.00 uur
woensdag 8.00 - 16.00 uur
donderdag 8.00 - 12.00 uur
vrijdag 8.00 - 12.00 uur

 

Hiernaast op de maandagavond, in de even weken, van 18.00 - 20.00 uur.

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag of opmerking? Vul het contactformulier in.

Bereikbaarheid via telefoon en WhatsApp

maandag t/m donderdag 8.00 - 16.00 uur
vrijdag 8.00 - 12.30 uur
   
Telefoon: (0316) 279 111
WhatsApp: (06) 11 08 17 96

Bezoekadres

Koning Willem-Alexanderplein 1
6921 ES Duiven

Postadres

Postbus 6
6920 AA Duiven

E-mailadres

gemeente@duiven.nl

Telefoonnummer 

(0316) 279 111

Blijf op de hoogte en volg ons online